rick filosofeert

elitair, elegant, arrogant, sinds 14 mei 1977

Die prioriteiten van de NS toch

De spoorwegen hebben deze week weer eens riante winstcijfers bekend gemaakt. Ze zijn riant. Door verkoop van belangen en het afstoten van activiteiten is deze opgelopen tot 1,4 miljard. Trein op tijd laten rijden is een heel ander verhaal.

Volgens het convenant dat de spoorwegen hebben afgesloten met de overheid moet volgende jaar 92 procent van de treinen op tijd rijden. Dit was vorig jaar 85%, terwijl de spoorwegen naar 87% streefden. Ondanks het verlaagde doel redde de spoorwegen het dus niet.

Niet dat dit mij verbaast, we hebben allen de verhalen gehoord van sardineblikjes, personeels- en materiaaltekort. Ze kunnen niet aan alles evenveel doen, en iedereen is er zo langzamerhand aan gewend. Wat mij dan ook steekt is wat anders.

Sinds de spoorwegen verzelfstandigd zijn is hun eerste prioriteit niet meer het vervoeren van reizigers, maar winstmaximalisatie. De directie richt zich dan ook op grote projecten als de hogesnelheidslijn en op het afstoten van onrendabele lijnen. En dit, terwijl het openbaar vervoer toch een sociale functie heeft en een collectief goed is. Dit soort nutsvoorzieningen moet je ook gewoon niet privatiseren…………