Serious Gaming bij het rijk

28/11/2012 Door Rick Lindeman

Gisteren was ik op de serious gaming dag van het Rijk. Deze werd georganiseerd door Yuen Yen Tsai van het Buitenhuis. In de volgende dagen zal ik een aantal van de games bespreken (Er is nu ook een aparte categorie serious gaming).

Op de dag bleek dat je Serious Gaming misschien juist niet als iets bijzonders moet zien. Het is één van de tools die een facilitator in zijn bagage moet hebben. Ook hier is belangrijk om te kijken voor, tijdens en na de game hoe het in het proces past. Vooral het vaststellen van het leerdoel is belangrijk vertelde Jan Schilt van Gamingworks.Hij gebruikte hiervoor het Acht Veldeninstrument van Kessels Smit.

Daarnaast is het eind van de sessie belangrijk. Hie zorg je dat de “transfer” van de “skills” die je in een game opdoet naar de werkelijkheid goed tot stand komt. Juist het vertalen van de effecten van het ene kader (de game) naar het andere (de werkelijkheid) biedt de interessantste stof. Dan ontstaat betekenis.

De balans tussen betekenis (meaning), de realiteit en de playfulness maakt een goede game. Hij moet leuk zijn, maar niet los van de wereld. Voor de playfulness kunnen klassieke game genres (Role playing, maar ook racen, virtual pets, strategie (C&C) of arcade games) inspiratie bieden.

De betekenis kan tot uiting komen in echte emoties, maar ook in “skills” als creativiteit, cognitieve skills, samenwerking, of intellect. Dit overgoten met een sausje van competitie elementen of  “Achievements” de zogenaamde “progression dynamics” (voorwaarden om vooruit te komen)

Soms zit de meeste lol en winst in het bouwen van de game, meer nog dan in het spelen. Op dat moment wordt immers al met een andere (neutrale) blik naar belangen en de pionnen op het veld. Het risico is soms wel dat de regels en wincondities al een belang van de opdrachtgever in zich hebben. Als je een spel van het waterschap wint door het beleid van het waterschap uit te voeren zal het leereffect beperkt zijn.

De dag bood een breed pallet aan games. Er waren games over integriteit, over follow-up’s van heide dagen, over het maken van een beter businessmodel, en over het lossen van problemen op het werk. Sommige spellen waren er IT-gericht, anders waren meer traditionele bordspellen.

Uiteindelijk won de Delta-viewer de prijs voor het beste serieuze spel van het jaar. Dit spel is een manier om de effecten en samenhang van ons water systeem te  ontdekken. De winnaar werd uiteraard ook bepaald door een game, het gooien van ballen in de goede korf. Kijk maar hieronder in het filmpje.

Uiteindelijk kunnen Gaming Skills onze wereld verbeteren. Hoe is te lezen in “Beter dan Echt”, te koop in onze boekwinkel. (ebook)