De Waarden van De Nationale Brainstormdag

08/06/2013 Door Rick Lindeman

Gisteren was ik op de Nationale Brainstormdag. Dit is een mooi initiatief van trendwatchers Richard en ‘La Lieke‘ Lamb. Het initiatief wordt gesteund door Syntens. Op de dag werd geprobeerd de creatieve kracht van Nederland te bundelen om samen een stap verder te komen.

En zo betrad ik rond de middag een zwetend Seats2Meet in Utrecht. Dit is normaal een Walhalla voor ZZP’ers, met gratis goede koffie en WiFi. Vandaag waren die er ook, maar waren er ook zo’n 100 enthousiaste brainstormers. Hierbij waren ook SMC030 helden als @pinaatje en @rikdefluiter.  Richard wist met zijn enthousiasme iedereen aan het werk te krijgen. Alles stond dus klaar voor een mooie brainstorm.

We maakten gebruik van de zogenaamde ToDo methode. Een methode die vanuit verschillende trends naar oplossingen zocht. ’s Ochtends was gekeken naar de Trends rond 10 maatschappelijke thema’s en welke ontwikkelingen daar op konden volgen. ’s Middags keken we naar concrete ideeën die gevormd konden worden. Het deed me erg denken aan de GPS-methode van Flanders DC. Deze laatste methode gebruikt trends als verschillende perspectieven om vanuit daar te innoveren.

Toch miste ik gisteren een stap. Ook bij de borrel achteraf merkte ik dat de stap van trends naar idee toch wel heel groot is. Volgens de principes van het Service Design zit er dan ook een stap tussen. Vanuit de trends  kijk je eerst naar welke waarden je nodig hebt om met de ontwikkelingen om te gaan. Vanuit deze waarden kan je dan diensten of producten gaan bedenken.

Ook was door de hitte en enige presentaties soms de energie moeilijk te managen. Maar niet getreurd, we zagen ook een mooi voorbeeld van wat het vorig jaar heeft opgeleverd. Kanteldenker presenteerde de Minimono. Een nieuwe stadskiosk, als verbindend element in onze steden. Snel te plaatsen, en meteen uitnodigend.

En bij de borrel bleek pas echt welk een schat aan creatieve mensen was aangeboord. Volgend jaar dus weer lijkt me.