De Empathy Map

09/08/2013 Door Rick Lindeman

Nadat mijn eerdere Coursera ervaring zo goed bevallen was, ben ik nu eens gaan kijken bij een online cursus van de Stanford University: Design Thinking Action Lab. Voor wie nog niet zoveel over design thinking weet is het een aardige cursus. Je wordt door een design thinking proces meegenomen. De eerste fase noemen ze de Empathize fase. Dit gaat over het leren kennen van je stakeholders en doelgroep.

Hiervoor gebruiken ze een zogenaamde Empathy map. Deze bestaat uit twee kanten. Links in de kant van het observeren: wat zegt de stakeholder, en wat zie je hem doen. Rechts is de kant voor het interpreteren: wat zou hij nu eigenlijk denken en voelen. Op basis hiervan kijk je welke inzichten je opdoet voor je verdere proces. Hiermee kan je dan ook bijvoorbeeld een Persona creëren voor een customer journey.

Stanford in Palo Alto (c) Wiki

Mooi is dat Stanford ook een mooie her te gebruiken Prezi aanlevert om zelf aan de slag te gaan. Hier wordt ook ruimte gegeven aan de volgende fase: het definiëren van je ontwerp-uitdaging. Wie zijn jouw stakeholders?