Serious Games als Hedendaagse Nar

25/06/2014 Door Rick Lindeman

Vrijdag 20 juni verzorgde ik een workshop voor facilitators over Serious Gaming. Dit was op het jaarcongres van IAF Nederland. Hieronder volgen een aantal elementen hieruit. Voor meer informatie, neem contact op.

Wat is de essentie van je workshop?

De nar is een vorm van een veilige kritiek op de koning. In deze tijden kan de postie van een Nar gecreëerd worden in een spel. Binnen een Serious game kan vanuit bv een rol of een spelelement kritiek worden geleverd. Ook kan de nar omgekeerd juist voelen hoe het is om een koning te zijn, als ie ziet wat het nodig is.

In deze workshop:

a) Geef ik Achtergrond bij wat een spel nu eigenlijk is.

Dit is de Prezi die ik hierover gaf

b) Ontwerpen we het ultieme koning en narrenspel

Dit deden met behulp van het Gamification canvas.

c) Gaan we het spelen.

Wat is de link met het thema ‘Faciliteren – Koningswijsheid en Narrenstreken’?

Het thema gaat over de rol van de koning en de rol van de nar. Vaak is er geen ruimte voor een echte nar. Een serious game kan deze rol op een andere manier een plek geven, door de stoeien met de regels van het spel kunnen zwaktes van een systeem ook veilig onderzocht worden, en nog leuk zijn ook.

Wat is je ervaring met deze workshop?

Mijn ervaring: diverse games rond beleidssituaties, uitvoeren workshops rondom toepassing serious gaming

Doel: Samen met de deelnemers, de facilitator ontdekken hoe ze in hun praktijk een narrensituatie door middel van een spel kunnen creeëren, en ze daarmee weer een nieuw instrument in handen geven.

Wat maakt jouw aanpak waardevol?

Mijn aanpak is waardevol omdat een narrenrol soms noodzakelijk is, maar door gevoeligheden niet wordt benut. Juist serious gaming kan zaken boven tafel krijgen door provoceren veiliger te maken.

Wat nemen de deelnemers ervan mee?

Meer beeld bij wat een serious game is, wanneer hij leuk is, en hoe je die kan toepassen

jokerrick