Een gesprek (?) faciliteren met een biertje

03/05/2017 Door Rick Lindeman

Een gezellig gesprek in een kroeg is natuurlijk nooit weg, en al eerder schreven we over verhalen uit gerstenat, maar Heineken heeft nu een verdergaand experiment.

De Amsterdamse biergrootheid worstelt al een tijdje met commercials, waar ze niet gezien wil worden als het promoten van ‘meer alcohol’. Zo is een reclame met ex-F1 coureur Jackie Stewart die juist bier vermijdt.

Nu zet ze een experiment op waar ze mensen met twee uiteenlopende meningen eerst samen een opdracht doen (het bouwen van een bar), vervolgens pas elkaars denkbeelden leren kennen, en dan de vraag krijgen of ze die verschillen willen uitpraten met een biertje.

Vanuit een facilitators perspectief best een interessante video om te beschouwen. Ervan uitgaande dat het experiment echt is uiteraard.

  • Het mensen samen iets anders laten doen dan het onderwerp, met een duidelijk resultaat aan het einde, schept een band, en een gelegenheid elkaar te leren kennen.
  • Die kennismaking schept ruimte om het over moeilijke dingen te hebben.
  • Een veilige situatie, die uitnodigt tot spreken, versterkt dit.

Uiteraard zijn er veel vragen te stellen bij dit experiment. Laten ze ook de mislukkingen zien? En de deelnemers werden vast betaald, welke invloed had dat om te blijven (krijg ik mijn gage nog bij weglopen?). Ook dat het opgenomen werd had vast invloed.

Maar toch, zelden zie je zo scherpt wat het ontwerpen van een faciliteer proces: de ruimte, de opdracht, de timing, voor in invloed heeft. En hoe een facilitator soms zelfs niet aanwezig hoeft te zijn.

De reclame werd trouwens goed ontvangen. Heineke had duidelijk geleerd van het PR drama dat Pepsi onlangs over zich heen kreeg met een andere reclame die werelden probeerde samen te laten komen.