Trams zijn belangrijkste waarde omgeving Havenstraatterrein

04/06/2018 Door Rick Lindeman

Als een stedenbouwkundige begint met een nieuw gebied te bekijken, kijkt hij naar de waarden van het gebied. Als we kijken naar het gebied rond het Haarlemmermeerstation en de Havenstraat zijn die waarden heel helder. Allereerst is er de architectonische waarde van het plan Zuid. Dan is er de waarde voor de structuur van de stad. Het gebied is altijd al de schakel geweest tussen Amsterdam en het zuidwesten. Ook nu nog wordt door de tramverbinding een verbinding tussen Amstelveen, het bos en bovenkerk onderhouden. die gunstige ligging is een van de redenen voor de hoge grondprijs.

Daarnaast is er de cultuurhistorische waarde van het gebied voor de gehele stad. Generaties zijn opgegroeid met de oude trams in de stad, en generaties zijn inmiddels opgegroeid met de museumtramlijn. Zelf werd ik geboren in Buitenveldert. De Trams kwam je elk weekend tegen op weg naar de scouting of naar het oude dorp van Amstelveen. Daarnaast is het een Unique Selling Point voor het Amsterdamse Bos. Alleen Tivoli in Stockholm kent een vergelijkbare attractie.

Stadsdeelvoorzitter Sebastiaan Capel vraagt de vrijwilligers van de Museumtramlijn nu om een nieuw businessplan. In Eén Vandaag (7 mei) vertelt hij dat de vrijwilligers daar telkens niet in slagen. Dat is natuurlijk niet gek. Inkomsten van kaartjes (en eventuele horeca in het Haarlemmermeerstation, mocht de Museumlijn daarover kunnen beschikken) kunnen waarschijnlijk moeilijk de kosten van huur op een duur stukje Amsterdam Zuid opbrengen.

De fout die Capel maakt is dat hij Museumlijn ziet als sympathieke huurder van het gebied, terwijl de Museumtramlijn een aantal van de voornaamste waarden van het gebied met zich meebrengt. De business case waarom hij vraagt zou dan ook niet  moeten gaan om de enge businesscase van de lijn zelf, maar over een bredere business case.

Deze business case zou moeten gaan over de ontwikkeling van het totale gebied, waar de grondexploitatie en de investeringen van het hele project in meegenomen moeten. Want naast de grond zijn ook de andere waarden onderdeel van het toekomstige gebied. Hiermee wordt de businesscase ineens heel anders. De waarden van het gebied worden zo versterkt.

Overigens is het waarschijnlijk wel een goed idee als de vrijwilligers professionaliseren, en nadenken over een nieuwe structuur. Ook kan er voor de loodsen gekeken worden naar een andere plek, zolang die maar op het tramnet kan worden aangesloten.

De verantwoordelijkheid voor deze business case ligt wel degelijk ook bij het stadsdeel zelf. Immers, de vrijwilligers waren best gelukkig in hun loodsen in een rommelig stukje Amsterdam. Nu snap ik uiteraard  dat er veel vraag naar woningen is, en er behoorlijk te verdienen valt voor het stadsdeel. Maar het stadsdeel moet niet het kind met het badwater weggooien. Daarnaast moet het stadsdeel eerlijk zijn: hun inkomsten worden onttrokken aan het gebied. De partijen die daar onder lijden moeten worden meegenomen in de baten van het totale project.

Updates: CU bemoeit zich ermee in de tweede kamer . De online petitie is hier te tekenen