Praktisch met modellen aan de slag!

13/03/2020 Door Rick Lindeman

Dat faciliteren een essentiële rol kan spelen in het ontwerpen van marketingstrategieën is bij velen bekend. Het wordt echter zelden expliciet benoemd, of meegenomen in opleidingen . Het “Handboek Creatieve Marketingwerkvormen” wil hierin verandering in brengen.

Tom Spanjaard en Herman Koot hebben dit boek geschreven met de marketingstudent in gedachten. Door hem in de rol van facilitator te plaatsen, leert hij managementmodellen pas echt goed kennen. Hierdoor wordt de student getraind als facilitator en als marketinggoeroe in de dop.

Het boek leest snel weg, met tips voor het faciliteren in het eerste deel en een overzicht van modellen in het tweede deel. De kracht van het boek is dat niet alleen per werkvorm een model wordt uitgelegd, maar dat ook steeds verband wordt gelegd met andere modellen die relevant kunnen zijn in een sessie.

Er zijn meer overzichten van modellen, maar zo handzaam en concreet heb ik ze niet eerder te zien. Een wat speelser vergelijkbaar boek is misschien ‘This is Service Design doing’, dat vol staat met werkvormen rond die methodiek.

Verwacht geen diepgravende analyses diende modellen bespreken en erop reflecteren, daarvoor is er ander materiaal. Spanjaard en Koot zijn er in geslaagd veel verschillende methodes overzichtelijk naast elkaar neer te zetten. Ook in mijn eigen faciliteerpraktijk zal ik er wel eens doorheen bladeren.

Voor iemand  die normaal denkt’ leuk model, maar wat moet ik ermee’ is het boek een uitkomst. Het boek is niet te dik, maar bevat precies de informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan!

Het boek is te koop via onze Managementboeklink