Recensie Patronen

20/07/2021 Door Rick Lindeman

Van de week liep ik naar mijn voordeur, en kwam op het trapje van de veranda in een spinnenweb terecht. Ik was als altijd verrast hoe sterk dat web eigenlijk was. Niet alleen omdat spinnenrag sterk materiaal is, maar ook omdat het web in een bepaald patroon geweven is.

In “Patronen; herkennen en veranderen met een antropologische blik’ laat Danielle Braun ons zien hoe die patronen ontstaan, hoe mensen er mee omgaan in hun organisatie en hoe je er als adviseur mee om kan gaan.

Braun beschrijft hoeveel Patronen groeien volgens bepaalde wetmatigheden, zoals bijvoorbeeld de Fibonacci reeks die je ook terugvindt in Fractals. Er zit een bepaald ritme is, dat je ook herkend in de groei van de huidige pandemie bijvoorbeeld.

Ook organisaties kennen veel patronen. Nieuwe werknemers zitten vaak eerst in een honeymoonfase, waarna ze steeds meer worden opgeslokt door de patronen van de bedrijfscultuur. We krijgen drie brillen overhandigd om er naar de kijken: patronen vanuit een aantal dimensies (zoals lange termijn vs korte termijn), patronen vanuit een aantal typologieën (de nerd, de blauwe manager) of patronen van uit de grounded theory, waarin je eerst observeert, en dan pas een hypothese stelt.

 

Al deze methoden hebben voor en nadelen. Zo is de keuze van dimensie of typologie natuurlijk heel bepalend van hoe je naar de situatie gaat kijken, terwijl als je met niets begint, misschien het eerste kiest van wat je tegen komt. De Amerikaanse-Israëlische psycholoog Daniël Kahneman noemt dit de availability bias.

Vervolgen biedt het boek ook een verandermodel aan. Hierin wordt rekening gehouden met aanwezige patronen, bij een grote organisatieverandering. Dit is iets wat in de ogen van Braun veel consultants vergeten, waardoor veel fusies niet mislukken.

Zoals alle boeken van Braun leest ook Patronen weer fijn weg, met mooie verhalen uit de hele wereld. Ook ziet het eruit alsof je door de National Geographic bladert. Braun bouwt voor op haar eerdere werk, met steeds nieuwe handvatten om met een antropologische blik aan de slag te gaan.

Het boek is te koop via onze managementboeklink