Negen rollen van de facilitator; En nu online!

18/04/2012 Door Rick Lindeman

In het boek “En nu online” bespreken Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar hoe de facilitator in de huidige wereld van Facebook en Twitter moderne tools kan gebruiken in het facilitatie proces.

Ze doen dit door eerst uitgebreid de wereld van de sociale media te bespreken, en vervolgens met ene heleboel “Stories”, concrete cases te beschrijven hoe Online tools in het dagelijkse werkproces hebben geholpen. Niet alleen facilitators overigens, maar ook trainers en projectleiders komen aan het woord.

Van mij persoonlijk had de uitgebreide beschrijving van de sociale media wereld achterwege moge blijven, daar zijn andere boeken voor. Maar voor sommigen is dit misschien juist heel prettig. Voor mij zou een een meer gefocust boek betekenen dat de goede punten van het boek meer tot zijn recht zouden komen.

Wat Hulsebosch en Wagenaar namelijk heel knap doen is het vertalen van iets digitaals en iets dat voor velen  ver van de werkvloer staat terug te brengen naar iets handelbaars, een stuk gereedschap.

Voor mij als facilitator was het handigste de lijst van rollen van de facilitator in de online wereld:

– Belegeleider leerprocessen

– De moderator (van bijdragen/fora)

– De techology steward die helpt bij het kiezen van de juiste tools

– Een helpdesk/ict voor problemen bij gebruikers

-De verwelkomer van nieuwe deelnemers

– De inhoudelijk xpert

– De tradionele rol van groepsprocessen begeleiden

– De overgang van online naar offline en vice versa in een langer proces faciliteren

– Een aanjager voor het stimuleren van activiteit (Gartner)

Boek kopen bij bol.com, Making of van Joitske, daarnaast is er nog een community website, zoals het sociale media betaamt.